PRYLPORTALEN

Helt elektriska BMW iX1 är här

Publicerad Uppdaterad

Ingångsmodellen till BMW X blir nu helt elektrisk. BMW iX1 xDrive30 heter bilen som också blivit större än tidigare generationer X1:or.

BMW lanserar nu en helt elektrisk version av X1. Den är även större jämfört med föregående genereation X1-bilar. Längden har blivit 53 millimeter längre, bredden 24 miliimeter bredare och höjden 44 millimeter högre. Hjulbasen och spårvidden är även de större.

Även interiört har det hänt en del. De två skärmarna smälter samman till en enhet och flera funktioner styrs nu genom skärmens peksystem. En annan nyhet är smartphone-utrymmet i mittkonsolen.

Grejen med bilen är att den nu går att beställa som helt elektrisk. BMW iX1 xDrive30 är fyrhjulsdriven och har en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln. Från stillastående till 100 km/h går på 5,7 sekunder. Toppfarten är 180 km/h. Den kanske mest intressanta siffran är räckvidden som är 413 till 438 km enligt standarden som kallas WLTP.

Batteriet laddas fullt på 6,5 timmar eller 3 timmar och 45 minuter. I optimala förhållanden laddas batteriet från 10 till 80 procent på 29 minuter. En laddning på 10 minuter kan då ge en räckvidd på 120 km.

Finns det något mer att säga?
Det går att få en mer sportig look på bilen. Det innebär bland annat nya linjer och detaljer i främre och bakre stötfångare. Förutom den rena elbilen kommer BMW att erbjuda två laddhybrider. Bättre effektivitet och laddningskapacitet än tidigare utlovas, även en ökning av den elektriska räckvidden.

Pris Från 610 000 kronor.

Här finns specifikationerna.